Tips til hvordan man holder energien på topp igjennom høsten

 

Høsten har kommet godt i gang på den nordlige halvkule, og for mange betyr dette mer slit med å komme seg opp om morningen og tap av energi. Jeg tenkte derfor å fortelle dere fem enkle triks, som garantert vil hjelpe dere med både å holde humor og for oppe selv om man går mørkere og kaldere tider i møte. Det er nemlig ikke så mye som skal til. Noe endringer i morgenrutinene kan være alt som skal til for å å den ekstra mengden med energi. Gjør en positiv forandring for deg selv du og! :-)

 

 

 

1. Start dagen med varm sitronsaft.
I Buddhismen er faktisk sitronen en av tre hellige frukter, og det er ikke av uten grunn. Frukten er en kraftig antioksidant, og forsterker immunforsvaret. Den har en rensende effekt på lever og nyrer fordi den er bakteriedrepende, og øker kroppens evne til å bli kvitt avfallsstoffer. Dette fungerer som en mild detox, og kan redusere oppblåshet i mageregionen.  Jeg skviser ut saften av en hel sitron og blander den i en kopp med organisk grønn te (uten koffein!). Ikke bare er dette godt for kroppen din, men den friske lukten av sitronjuice vekker opp sansene også. 

 

2. Ta en stor spiseskje fiskeolje hver dag.
Dette er så essensielt at jeg nesten ikke orker å forklare dere hvorfor en gang. ALLE bør vite fordelene tran eller annen fiskeolje har for kroppen. Hvis ikke så er dette en kjapp repitisjon: inneholder vitaminer som A, E og D (siden du mest sannsynligvis bor i Norge, har du mest sannsynligvis mangel på sol. Mangel på sol fører til mangel på vitamin D), forbedrer hud problemer, er gunstig for vekst av hår og negler, i tillegg til hjerte, kretsløp, immunforsvar, bein og ledd.  Dette bør være fordeler nok til at du kan klare å skvise i deg en spiseskje av dette underverket daglig. DRIKK TRAN! PUNKTUM. Legger med et ekstra stort bilde, slik at dere skjønner alvoret.




3. Skrubb huden
Invester i en skrubbehanske, og ha det som et rituale at du bruker 5-10 minutter på å skrubbe din smekre kropp (i sirkembevegelser) hver dag før du hopper i dusjen eller tar på deg klær. Dette fjerner døde hudceller, gjør huden myk og får i gang blodomløpet. Det er digg å kjenne at blodet strømmer etter en god natts søvn Noen studier tyder også på at skrubbing kan minske tegn på aldring og cellulitter i tillegg, og det er jo alltid en bonus!


4. Kokkosnøttolje

Dette er den beste skjønnhestinvesteringen jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg bruker den seriøst til ALT. Ikke bare har jeg den i smoothiene mine, når jeg steker mat/baker eller som et supplement i kostholdet mitt; jeg bruker den også som sminkefjerner, til å temme ned frizz i håret og som ansiktsmaske og hudkrem. På høsten er det lett at huden i ansiktet blir både tørr og irritert pågrunn av temperaturforskjellene ute og inne. Bruk kokosnøttolje som en nattkrem, og jeg lover deg at du kommer til å takke meg for alltid. Huden blir myk, ser ung og fresh ut og i tillegg så er den billig (Okay, krokken med kokkosnøttoljen er ikke billig i seg selv, men når du tenker på alt du kan bruke den til så blir den billig allikevel).




 

5. Spis sunt og variert.
Folkens, dette skal i grunn ikke være vanskelig. Ha alltid grønnsaker og grukt liggende. I kjøleskapet, på benken, i veksa og i sekken. Folk betaler dyre dommer for helseshaker og diettplaner, når alt i grunn egentlig bare er "common sense" som Steve pleier å si. Gjør kroppen og sinnet ditt en tjeneste: gi den mat som nærer, ikke tærer. Trapp ned på ferdigmat, alkohol og kaffe med koffein. Eller enda bedre: SLUTT. Jada, jada, så kommer dere sytende: "men Mari, hva er vitsen med livet om man ikke kan spise ferdigmat, drikke kaffe eller alkohol???". GREIT. Jeg lever ikke slik jeg heller, men alt med måte. 




Om dere lurer på hvordan jeg starter morgene mine så er dette mitt rituale:
- går ned på kjøkkenet og spiser en teskje kokkosnøttolje og en spiseskje deilig, norsk tran
- koker vann, presser ut saften av en sitron og drikker dette FØR frokost. 
- mens sitronsaften gjør underverker på innsiden av kroppen min, tar jeg en real skrubb i sirkelbevegelser for å få fart på blodsystemet mitt
- når dette er gjort er det tid for frokost. Frokosten min er enten en hjemmelaget smoothie eller havregryn med kardemomme og banan.

 

Og dere? Å praktisere takknemlighet og yoga hjelper også, men dette er vel heller for spesielt interesserte ;-) HA EN FIN HØST!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

MARI

MARI

22, Melhus

Jeg er en livsglad og kreativ trønderbart med glimt i øyet og mark i ræva. Bor i Australia med min fantastiske kjæreste, Steven. Her tar jeg en bachelor i marketing and management. Er ellers glad i trening, latter, håndarbeid, reising, matlaging, familie og venner. -"Ikke se deg tilbake om det ikke er for å lære, livet er en klatretur, og utsikten er fantastisk! "-

Norske blogger Matbloggtoppen

Kategorier

Arkiv

hits